किरात राई जातिको इतिहास
इतिहासमा किरात जात भन्नाले मंगोल समुदायमा पर्ने धिमाल दनुवार थारु मगर गुरुङ लगायत सबै पर्दछन् तर वर्तमान अवस्थामा राई लिम्बू याक्खा र सुनुवारले मात्र आफूलाई गर्वका साथ किरात भनेर स्विकारेका छन् । किरात जाति दक्षिण र दक्षिणपूर्वी एशिया क्षेत्रको आदिवासी भएको हुनाले यस जातिको इतिहास अति प्राचीन र व्यापक छ तर यहाँ किरात जातिभित्र पर्ने किरात राईहरुको बारेमा मात्र केही छोटो चर्चा गरिन्छ ।
वल्लो किरात र माझ किरातका रैथाने जाति किरात राईहरु नै हुन् । आधुनिक केन्द्रीकृत राज्य व्यवस्था स्थापना हुनु अगाडि किरात राईहरुमा संघात्मक राज्य व्यवस्था रहेको पाइन्छ । किरात राईहरु हिकिमा योङमा वर्तमान नेपालको पूर्वी भागमा सैकडौं वर्षसम्म सिमित भएर बस्नु परेता पनि उनीहरुको लोक कथा र परम्पराहरु काठमाडौं यलाखिम उपत्यकाका पटुक दरबार र विरुपाक्ष किरात शासनकालसंग जोडिएका छन् ।
त्यसैले किरात राईहरु प्राचीन नेपालका किरात राजा यलम्बरको सन्तान हो भनी गौरव गर्दछन् । तर कालान्तरमा भौगोलिक कठिनता र आर्थिक श्रोतको अभावले गर्दा किरात राईहरु सामान्य कृषक र भारतमा अंग्रेज शासनको बिस्तारपछि ुगोर्खा सैनिकु को रुपमा परिचित भएका छन् ।
किरातहरु संसारकै आदिम मूल जातिहरुमध्येका हुन भन्ने कुरामा दुई मत छैन । कालन्तरमा सोही जातिभित्र विभिन्न थरीका जातिय समुदायहरु विकसित भए र ती नै समुदाय भित्र एक समुदायको रुपमा राई जातिको उत्पत्ति भयो । त्यसपछि भन्न थालियो किरात राई । किरातभित्र राईहरुको उत्पत्ति कहिले भयो भन्ने कुराको इतिहास अत्यन्त खोजको विषय हो । तथापि यसको इतिहासलाई शाके १० शताब्दीदेखि १८ शताब्दीताका ूराईू नाम प्रचलनमा आएको कुरा उल्लेख गरेको पाइन्छ । डा।स्वामी प्रपन्नाचार्य प्राचीन किरात इतिहास पृ।६४२-६४३ त्यस्तै अर्का लेखकले ूराईू शब्द पहिलो पटक शाके १२५९ १३३७ मा जुम्लाका अपाडराजा पुण्यमल्लदेवका कनकपत्रमा ुराईको आदेशु भन्ने वाक्य देखा परेको उल्लेख गरेका छन पृष्ठ दुर्गाहाङ् याक्खाराई किरात हिजो र आज पृष्ठ ४२ । तर यो ूराईू शब्द आउन अगाडि शाके १०१७ मा नै ूरायू शब्द उल्लेख भएको कुरो भारतको गडवालमा प्राप्त शुरवीिसंह पँवारका राजदरवारी निजी पुस्तकालयमा संग्रहित भोजपत्रमा लिखित ग्रन्थहरु- काशिकाबृत्तिको टिप्पणी र काव्यसुधानिधिको रचयितामा उल्लेख भएको ूइति श्री नेपालस्य पूर्वााचल खोटाङक्षेत्रवास्तव्येन चालिङरायकुलभुषणेन हर्कबलीना वीरचिता टिप्पणी समाप्तू वाक्यबाट थाहालाग्छ पृष्ठ४० । तसर्थ ूराईू शब्द ूरायू शब्दको अपभ्रंश रुप हो । राई शब्द कुनै विशेषण विशिष्ट उपाधी वा किरातको कुनै एक वंशलाई जनाउन प्रयोग भएको पाइन्छ । यी तथ्यहरुबाट किरात र राई एक अर्कामा अन्योन्याश्रित पदावलीहरु हुन भन्ने बुझिन्छ । त्यसैले ूराईू भन्ने वित्तिकै त्यसमा ूकिरातू जोडिन्छ । अझ भन्ने हो भने ूराईू लाई जनाउने ूकिरातू शब्दलाई ूकिरातीू भन्ने शब्द पनि जनजिब्रोमा प्रयोगमा आइसकेको पाइन्छ । त्यसैले ुकिरातीु शब्दले चाहि खास राईहरुलाई मात्र जनाउँछ भन्नु अत्युक्ति नहोला । तर ूकिरातू मात्र भन्यो भने राई लिम्बु याक्खा सुनुवार जातिलाई समेत जनाउँछ । अत यी किरातहरु वल्लोकिरात विशेषत सुनुवारहरुको बाहुल्य भएको क्षेत्र माझकिरात राईहरुको बाहुल्य भएको क्षेत्र र पल्लोकिरात भन्नाले लिम्बुहरु बाहुल्य भएको क्षेत्र मानिन्छ । तर यी तीन नै क्षेत्र लगायत अन्य क्षेत्रहरुमा समेत राईहरु छरिएर रहेका तथ्यहरु विस्तारै खुल्दैछन । यहाँ हाम्रो सन्दर्भ तिनै किरात राईहरुको संस्कार र संस्कृतिको बारेमा चर्चा गर्न खोजिएको हो ।
किरात राईहरुको मूल थलो र बसोबास ः
काठमाडौं उपत्यकामा किरात शासन अन्त भएपछि किरातहरुको मुख्य थलो धुलीखेलदेखि पूर्व किरात प्रदेश नै हुनगयो । करीब दुई सय तीस वर्ष अगाडिदेखि पृथ्वीनारायण शाहले वर्तमान नेपालको एकीकरण गर्नु अगाडि सुनकोशी नदी पूर्वतिर फैलिएको किरात प्रदेशमा किरात जातिका राई लिम्बु र सुनुवारहरुले राजकाज गर्दथे । किरात भित्रका राईजातिको मुख्य थलो किरात प्रदेश नै थियो ।
बसाइ सराईको कारणले हाल किरात राईहरु विश्वको विभिन्न भाग र मुलुकहरुमा बसोबास गर्न पुगेका छन् । हाल किरात राईहरुको जनसंख्या नेपालभित्र करीब सातदेखि साढेसात लाख र नेपाल बाहिर भारत भुटान वर्मा हङकङ थाइलैण्ड यु।sे।र अन्य मुलुकहरुमा त्यसभन्दा बढी रहेको अनुमान गर्न सकिन्छ । यसरी नेपाल र नेपाल बाहिर रहेका किरात राईहरुको कुल जनसंख्या पन्ध्रलाख भन्दा बढी रहेको अनुमान गरिएको छ ।
सन् २००१ को राष्ट्रिय जनगणनाले देखाएको तथ्यांक अनुसार सो वर्षमा नेपालमा राईहरुको जनसंख्या ६३५१५१ थियो जसमध्ये २९४३३७ अर्थात् ४६।३४ प्रतिशत संखुवासभा जिल्ला लगायत माझ किरातका भोजपुर खोटाङ उदयपुर ओखलढुंगा र सोलुखुम्बू जिल्लाहरुमा बसोबास गरेका देखिन्छन् । वल्लो किरातमा पर्ने तीन जिल्लाहरु दोलखा रामेछाप र सिन्धुलीमा किरात राईहरुको जनसंख्या ५७४८ अर्थात् ०।९ प्रतिशत मात्र देखिन्छ । पल्ल्ााे किरातमा पर्ने धनकुटा तेह्रथुम पाँचथर ताप्लेजुङ र इलाम जिल्लाहरुमा किरात राईहरुको जनसंख्या १४४३१९ अर्थात् कुल जनसंख्याको २२।७२ प्रतिशत रहेको छ । पूर्वी तराइका पाँच जिल्लाहरु जस्तैः झापा मोरङ सुनसरी सप्तरी र सिराहामा राईहरुको जनसंख्या १२११५५ अर्थात् कुल जनसंख्याको २० प्रतिशत देखिन्छ । त्यस्तै काठमाडौं उपत्यकाका तीन जिल्लाहरु काठमाडौं ललितपुर र भक्तपुरमा २८३२५ अर्थात् कुल जनसंख्याको ४।४५ प्रतिशत देखिन आउँछ । बाँकी करीब ५ प्रतिशत राईहरु नेपालका अन्य जिल्लाहरुमा छरिएर रहेका छन् । नेपालको पुरानो बसाइ-सराइ पश्चिमदेखि पूर्वतर्फ भएको कारणले किरात राईहरु आफ्ना मूल थलोबाट पल्लो किरात प्रदेश हुँदै भारत वर्मा र थाइलैण्ड दुई शताब्दि अगाडिदेखि नै पुगेका भएता पनि नेपालको तराइ जिल्लाहरुमा भने सन् १९५० पछि औलो उन्मूलन भए पश्चात् मात्र व्यापक रुपले बसोबास गरेका हुन् ।
No comments:
Post a Comment